رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

دو زبانه بودن خانواده و مشکلات یادگیری تکلم در کودک

 

پرسش: خانمی هستم ۲۸ سالمه .فرزندی ۶ ماهه دارم میخواستم بدونم صحبت کردن به دو زبان ترکی و فارسی تکلم فرزندم رو دچار مشکل میکنه ؟توضیح اینکه من ترک زبان هستم خانواده همسرم فارسی زبان و من که تقریبا ۸۰ درصد اوقات فرزندم با من هست ترکی صحبت میکنم چون شنیدم کودک زبان مادری رو زودتر فرا میگیره همسرم هم موافقه.   

  

پاسخ: مادر گرامی در این باره دیدگاه های متفاوتی مطرح شده است. عده ای دو زبانگی در کودکان را بخصوص در سالهای ابتدایی زبان آموزی یکی از عوامل ایجاد کننده لکنت می دانند، از سویی عده ای دیگر بر این عقیده اند که کودکان از توانایی و استعداد ویژه ای در آموزش زبانهای مختلف برخوردارند و لذا با آموزش زبانهای مختلف هر چه بیشتر بر توانایی آنها اضافه خواهد شد. اما نظر واقع بینانه تری نیز مطرح است و آن این که چنانچه کودک از نظر ساختار زبانشناختی با مسئله خاصی مواجه نباشد، دو زبانگی نه تنها مشکلی برای او پیش نخواهد آورد بلکه هر چه بیشتر بر توانایی و تسلط او در زبان کمک خواهد کرد. در حال حاضر نیمی از جمعیت دنیا دو زبانه هستند و بدون هیچ مشکلی به زندگی اجتماعی خود ادامه می دهند. در کشور ما نیز در بین اقوام مختلف دو زبانگی امریست رایج. البته در اینجا معمولا اولویت آموزش با زبان مادریست. چرا که کودک بیشترین ارتباط را با مادر خود دارد و لذا برای برقراری یک ارتباط دو طرفه نیازمند چنین آموزشی است. در عین حال در حالی که کودک به تدریج بر زبان اولیه خود (مادری) تسلط یافت می توان او را با زبان رسمی نیز آشنا نمود. (بازگشت به صفحه پرسش ها) 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد