رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

توصیه هایی به والدین برای ایام امتحانات

 

توصیه هایی به والدین برای ایام امتحانات  

   

۱- محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنش‌های عاطفی و مشاجره باشد.   

۲- سعی کنید محیط خانه را آرام کرده و فضای مناسب جهت درس خواندن ایجاد نمایید. البته این شرایط باید تا آخرین روز امتحانات نیز حفظ شده و تغییر نکند. بنابراین در این روزها تا حد امکان از مهمان دعوت کردن و رفت و آمد خودداری فرمایید. البته فراموش نکنید که مهمانان هر چقدر هم که کم سر و صدا باشند، باز تغییر محسوسی در آرامش و فضای خانه ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل دانش‌آموز نخواهد توانست تمرکز کافی و لازم را برای مطالعه داشته باشد.   

۳- مکانی ثابت برای درس خواندن او تعیین کنید. دانش‌آموز باید بداند در کدام قسمت خانه می‌تواند درس خوانده و تکالیفش را انجام دهد. اگر چنین شرایطی برای او فراهم نشود، او ممکن است پشت میز غذاخوری، مقابل تلویزیون و روی تختخواب مشغول مطالعه شده و در نتیجه قدرت تمرکز و یادگیری او نیز کاهش می‌یابد.    

۴- گاهی حتی لازم است برای موفقیت بیشتر او چیدمان خانه را تا حدی تغییر دهید. همانطور که می‌دانید، مطالعه به تمرکز نیاز دارد. بنابراین باید اسباب و لوازمی که تمرکز او را از بین می‌برند، از جلوی دید جمع کرده و در مکانی دیگر قرار دهید. البته اگر فرزند شما نسبت به این شرایط اعتراض کرد، برایش توضیح دهید که این وضعیت موقت است و پس از امتحانات همه چیز به حالت قبل باز می‌گردد.   

۵- تماشای تلویزیون هم در این دوران باید محدود شود. پس اگر در اتاق شخصی او تلویزیون قرار دارد، بهتر است آن را از آنجا خارج کنید.    

۶- نور، گرما، سرما و دیگر شرایط اتاق برای درس خواندن مناسب باشد، در غیر این صورت دانش‌آموز زود خسته شده و ادامه نخواهد داد.   

۷- اتاق باید تمیز و مرتب بوده و تا حد امکان فضایی به هم ریخته در خانه وجود نداشته باشد. نامرتب بودن اتاق استرس دانش‌آموز را افزایش داده و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.    

۸- سعی داشته باشید در این روزها سفرها را  تعطیل کنید. چه سفرهای کوتاه‌ مدت و چه طولانی، در واقع تفاوت زیادی وجود نداشته و دانش‌آموز در سفر نمی‌تواند به خوبی درس خوانده و برای امتحان آماده شود. شاید تصور می‌کنید که سفر و تغییر روحیه برای او مفید و حتی لازم است. این مطلب درست است و سفر حتما به بهبود روحیه دانش‌آموزان کمک می‌کند، اما بدانید که بهترین زمان سفر روزهایی است که استرس و نگرانی امتحان وجود ندارد. پس این چند روز را هم تحمل کنید و پس از امتحانات با خیال راحت راهی سفر شوید.    

۹- در شب‌های امتحان به خواب کافی و بموقع دانش‌آموز نیز اهمیت دهید. در واقع بیدار ماندن تا نیمه‌های شب و درس خواندن در این دقایق، نه تنها به او کمکی نمی‌کند، بلکه حتی می‌تواند تاثیری منفی نیز داشته باشد.    

۱۰- هیچ وقت در شب‌های امتحان به فرزندانتان بیش از حد فشار روحی - روانی وارد نکنید. شما باید تا حد امکان استرس‌های او را کاهش داده و با صحبت کردن به او آرامش دهید. پدر و مادر می‌توانند به فرزندشان اطمینان دهند که نتیجه خوبی خواهد گرفت و آنها همیشه از فرزندشان راضی هستند.    

۱۱- حتما در جلسات آخر درس پیش از امتحان در کلاس شرکت کنند. زیرا اغلب ، مطالب مهمی را احتمال بیشتری در طرح سؤالات دارند، در جلسات آخر مرور و توضیح داده می‌شوند.  

۱۲- در هنگام امتحانات، دانش‌آموزان نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان‌بخشی بیشتری دارند. سعی کنید  از از انتظارات، توقعات بی‌جا و فراتر از حد توانایی و نیز فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری نمایید. کمال‌گرایی بیش از حد والدین و وسواس شدید خانواده نسبت به نمرات بالا باعث ایجاد اضطراب در فرزندان شده و  در او  ترس و اضطراب  ایجاد می نماید.   

۱۳- در صورتی که فرزندتان از موفقیت در یکی از امتحانات رضایت خاطر نداشت مورد حمایت قرار گیرد و از سرزنش نمودن او خودداری کنید.   

۱۴- ایجاد تصور ذهنی مثبت برای دانش آموز. بجای پرداختن به جنبه‌های منفی ، همواره یک تصویر ذهنی مثبت از خودشان ایجاد کنیم به نحوی که  پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشند.    

۱۵- وظایف خانگی محوله به دانش‌آموزان را حذف یا کاهش دهید.   

۱۶- از حبس کردن دانش‌آموز در اتاق برای مطالعه کردن خودداری شود و به دانش‌آموز اجازه استراحت و تفریح لازم نیز داده شود.   

۱۷- از مقایسه فرزندان با یکدیگر یا با دیگران  پرهیز کنید.   

۱۸- تغذیه مناسب. اگرچه تغذیه بچه‌ها همیشه مهم است و باید به آن توجه داشت، اما روزهای امتحان اهمیتی ویژه دارند و باید بیشتر به فکرش بود. متاسفانه اغلب دانش‌آموزان عادت کرده‌اند که در چنین روزهایی بدون خوردن غذا، در جلسه حاضر شده و مشغول امتحان شوند. آنها اضطراب و نگرانی را دلیل خوبی برای این کار می‌دانند، غافل از این‌که با غذا نخوردن تنها شرایط را بدتر ساخته‌اند. دانش‌آموزی که بدون صرف غذا در جلسه امتحان حاضر شود، انرژی نداشته و در نتیجه هوشیار و متمرکز نخواهد بود. در واقع بدون تغذیه صحیح، کارایی او کاهش چشمگیری یافته و نتایج امتحانش نیز راضی‌کننده نخواهد بود. بنابراین سعی کنید حتما مواد غذایی مفید و مورد نیاز به او برسد. 

 

صبحانه: 

نان و پنیر با گردو یا خیار و گوجه

- شیر گرم به همراه دو قاشق عسل یا جند حلقه موز

- یک کاسه عدسی به همراه کمی کره

- سرشیر یا خامه به همراه چای

- تخم مرغ، منبع کاملی از پروتئین و سایر مواد مورد نیاز بدن است و به هر شکل که مصرف شود( آب پز، نیمرو، پخته) مفید است و تا مدتی طولانی فرزند شما را سیر نگه می دارد.

 

ناهار:

اگر فرزند شما بعضی غذاها را دوست ندارد، اما برای او مفید است، سعی کنید آن غذا را با چاشنی های مفید، خوشمزه کنید.

- غذاهای دریایی مخصوصاً ماهی، انتخاب بسیار خوبی برای ناهار، خصوصاً در زمان امتحانات است." فسفر" موجود در ماهی بهترین ماده مغذی برای " مغز" است.  

- غذاهای سبزی دار، مثل انواع خورشت (کرفس، قورمه سبزی، نعنا، جعفری و...) خوراک مرغ به همراه هویج، کلم و... غذاهای مفید و عالی هستند.

- از پختن غذاهای پرحجم مثل آبگوشت در دوران امتحانات بپرهیزید. این قبیل غذاها، حجم معده را افزوده و احساس خواب، سستی و نفخ شدید را ایجاد می کنند. این قبیل غذاها، حداقل 4 تا 5 ساعت زمان لازم دارند تا کمی هضم شوند .

- دوران امتحان، از فرزند خود بخواهید تا غذاهای مورد علاقه اش را به شما بگوید. شما نیز تا حد امکان همان غذاها را تهیه کنید. این مسأله اشتهای فرزندتان را برانگیخته و او با اشتیاق غذا میل می کند و همین امر نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

- سالاد، سبزی خوردن، ماست و... مواد غذایی خوبی برای تحریک اشتها هستند. آنها را فراموش نکنید

 

عصرانه:

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت، کودکان و حتی بزرگسالان، نیاز به تجدید نیرو دارند. این مسأله مخصوصاً  در دوران امتحان، نمود بیشتری دارد." مغز" به عنوان فرمانده بدن، هر چند ساعت یک بار نیاز به تجدید قوا دارد و این زمانی مهم تر جلوه می کند که از مغز کار بیشتری طلب کنیم.  توجه کنید؛ از آنجایی که اوج ساعت های مفید درس خواندن و مرور مطالب برای امتحان روز بعد، بین ساعت 5 عصر تا 9 شب است، بنابراین در این فاصله، هر یک ساعت تا یک ساعت و نیم، یک بار خوراکی مفیدی به فرزندتان بدهید.(بهترین ساعت برای عصرانه، پس از استراحت فرزندتان و قبل از شروع مطالعه و همچنین در میان ساعت های مطالعه است). 

خوراکی های مفیدی چون انواع آجیل های خام، انواع میوه (مخصوصا آنهایی را که فرزندتان بیشتر دوست دارد)، نان و پنیر و گردو، کره و عسل، کیک ساده عصرانه به همراه چای ، شیر یا آب میوه.     

 

شام:

اگر چه پزشکان، عقیده به حذف شام از برنامه غذایی خانواده ( مخصوصاً برای خانواده هایی که استعداد چاقی دارند) دارند، اما در زمان امتحان، کمی باید این رژیم تغییر کند. اگر قبلاً شام بسیار سبکی تهیه می دیدید، بهتر است این یکی، دو هفته برنامه را کمی تغییر دهید

اگر فرزندتان عصرانه کافی خورده و میلی به شام ندارد، به او اصرار نکنید، شاید پرخوری باعث ناراحتی او شده و در اثر ناراحتی ناشی از پرخوری فردا نتواند سرجلسه حاضر شود.

- برای تهیه شام، از فرزندتان کمک بخواهید و غذایی را که او دوست دارد تهیه کنید.

جگر، دل و قلوه، یک کاسه سوپ و غذاهایی از این دست، اگرچه کم حجم اند، اما مفید و مقوی اند.

- نگذارید فرزندتان به جای شام از تنقلات بی فایده مثل چیپس و پفک، شکلات و... استفاده کند.

- برنامه غذایی برای وعده شام را زیاد تغییر ندهید، بلکه بکوشید تا از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده کنید.    

  

توصیه های کلی  

 

- در طول روز آب کافی بیاشامند ولی از خوردن آب همراه با غذا خودداری کنید ( بیش از نیم ساعت قبل از غذا و یکی دوساعت بعد از غذا اشکالی ندارد ) آشامیدن آب و نوشیدنیها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می شود.

- ا زخوردن قهوه و چای پر رنگ ، خودداری کنند. (چای کم رنگ مفید است.)

- اگر احساس خستگی می کنند کمی استراحت کنند. ( لذا مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی شود )

- ماست و دوغ ترش ، خواب آور است اما خوردن ماست شیرین اشکالی ندارد.

- نرمش و ورزش سبک را در برنامه روزهای هفته ، به خصوص ایام امتحانات قراربدهند.

شب امتحان حتما به قدر کافی بخوابند.

- سعی کنند شب ها زود بخوابند و صبح زودتر از خواب برخیزند ( هرگز نزدیک غروب آفتاب نخوابند.)

- بعد از صرف ناهار، اگر می توانند به پشت دراز بکشند در حالیکه پای راست را بر روی پای چپ قرار داده اند ، مدت 15 تا 20 دقیقه استراحت (نه خوابیدن)کنند .

- در موقع مطالعه از خوردن تنقلات و چیزهای دیگر خودداری کنند.

- آرامش روحی خود را با یاد خدا و انجام به موقع نمازها کامل تر کنند.

- مراقب سلامت جسمی فرزندانتان باشید، ابتلا به بیماری های مختلف بویژه سرماخوردگی در ایام امتحانات از بازدهی آنها می کاهد. لذا توصیه به پوشش مناسب، مصرف میوه ها و سبزیجات و لبنیات ضروری است.