رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

پرسش و پاسخ درباره عملکرد جنسی طبیعی (3)

پرسش و پاسخ درباره عملکرد جنسی طبیعی (۳) 

 

آیا اوج لذت جنسی زن در همه روابط زناشویی یکسان است؟ 

خیر. عواملی همچون میزان آمادگی برای رابطه جنسی، میزان تحریکات جنسی قبل از رابطه زناشویی، میزان آگاهی از مسائل جنسی، تجربه جنسی، سلامت جسمی و روانی، عادت ماهانه، میزان هورمون های زنانه همگی در کسب لذت جنسی زن تأثیر دارند، بطوریکه در حول و حوش زمان تخمک گذاری میزان تجربه ارگاسم بیشتر و در روزهای قبل از قاعدگی کمتر است.     

 

اگر چند رابطه زناشویی در طول روز انجام پذیرد، رضایت جنسی هر یک از طرفین به چه شکل است؟ 

معمولا مردان اولین ارگاسم و زنان ارگاسم های دوم و سوم را لذت بخش تر ارزیابی می کنند. 

 

مدت زمان طبیعی در یک رابطه جنسی چقدر است؟ 

هر چند این زمان در زوج های مختلف متفاوت است، اما حداقل آن ۲ دقیقه است. هر چند تا ۲ ساعت نیز گزارش شده ولی مدت زمان میانگین ۱۵ دقیقه است.  

 

اگر مرد زودتر از زن به ارگاسم برسد، آیا می تواند عمل جنسی را تا زمان ارگاسم زن ادامه دهد؟ 

خیر. از آنجا که بعد از انزال آلت مرد حالت سفتی خود را از دست می دهد، امکان ادامه عمل دخول و ارگاسم داخلی زن کم است، هر چند مرد می توانند با مالش آلت خود به کلیتوریس زن، در او ارگاسم خارجی ایجاد نماید اما در مردان پس از ارگاسم، حساسیت سر آلت تناسلی بسیار زیاد می شود و ادامه رابطه زناشویی و حرکات رفت و برگشتی یا ضربات لگنی برای وی بسیار ناراحت کننده و دردناک خواهد بود. به همین دلیل بهتر است در رابطه زناشویی مرد با تحریک مناسب زن ابتدا او را به ارگاسم برساند و بعد عمل انزال را انجام دهد و یا ارگاسم هم زمان اتفاق افتد. 

 

آیا رسیدن به ارگاسم در زن برای باردار شدن الزامی است؟ 

حضور مایع منی در واژن زن برای بارداری کافی است و ارتباطی بین بارداری و ارگاسم زن وجود ندارد.البته گفته می شود هنگام ارگاسم زنانه به سبب انقباض ها، حوضچه های منی ایجاد می شود که مانع خروج منی و افزایش احتمال باروری می گردد و در زوج های با باروری ضعیف، توصیه به داشتن ارگاسم زنانه می شود.   

 

عملکرد جنسی در مردان جوان چه تفاوتی با مردان میان سال دارد؟ 

مردان جوان (بین 20 تا 30 سال) نعوظ فوری، دخول و انزال سریع دارند در حالی که در مردان مسن به ویژه در سنین بالای 60 سال نعوظ و دخول و انزال به کنی صورت می گیرد و حتی خروج منی نیز ممکن است فاقد جهش بوده و جریانی آرام داشته باشد.  

 

عملکرد جنسی در زنان جوان چه تفاوتی با زنان یائسه یا زنانی که تخمدان ندارند، دارد؟ 

در زنان یائسه یا کسانی که تخمدان ندارند توانایی لیز شدن واژن کاهش یافته، دیواره واژن نازک شده و در طی مرحله دخول ممکن است سوزش واژن، درد لگن و یا ناراحتی در قسمت تحتانی شکم وجود داشته و گاه ارگاسم با انقباضات دردناک رحمی همراه است. همچنین به علت نازکی مخاط واژن و بافت های قسمت خارجی دستگاه تناسلی مثل اطراف مجرای ادرار، رابطه زناشویی موجب تحریک پیشابراه شده و زنان مسن تر پس از رابطه زناشویی احساس دفع ادرار، سوزش و یا تکرر ادرار پیدا می کنند. 

 

آیا میان سالی به معنای ضعف جنسی است؟ 

چنانچه بیماری یا ضایعه فیزیکی خاصی وجود نداشته باشد، گذشت زمان هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت جنسی ایجاد نمی کند. برای دوام رابطه مطلوب در سنین میان سالی، داشتن رابطه 1-2 بار در هفته و داشتن تحریکات جنسی مؤثر و کسب اطلاعات در خصوص مسائل جنسی کمک کننده است.

 

دلایل عدم تفاهم جنسی چیست؟  

الف) نداشتن تناسب جسمی شدید. 

ب) اختلاف بر سر زمان و دفعات رابطه جنسی. 

 مثلا یکی از طرفین رابطه به دلیل تنبلی و مذهبی به خاطر غسل کردن، همیشه با همسرش در رابطه با دفعات رابطه مشکل دارد زیرا حوصله حمام رفتن ندارد. این در حالی است که امروزه اغلب مردم روزانه دوش می گیرند. زن سرد مزاج از رابطه زورکی و نقش بازی کردن خسته شده و طرفدار رابطه ماهیانه یا حتی طولانی تر است. از طرفی مرد هم ممکن است اعتقاد داشته باشد که فقط حیوانات در روز رابطه دارند و انسان ها بایستی فقط در شب رابطه داشته باشند و لذا به نیاز جنسی همسرش در هنگام روز توجه نمی کند. 

ج) زن و مرد از سبک جنسی یکسان برخوردار نیستند.  

مثلا زن بسیار رمانتیک است و گاه لحظات طولانی در حال آماده کردن مقدمات رابطه نظیر رختخواب مناسب و نورپردازی است یا مرد عجله وار عمل می کند یا مرد حساس است. زن وسواسی مدام به فکر نجس شدن ملحفه و لباس ها است یا نگران بیدار شدن بچه ها حین رابطه است و .. 

د) اختلالات جنسی. 

هر چقدر زن و مرد عاشق هم باشند، باز نمی توانند در برابر اختلالات جنسی طرف مقابل و ناکامی ناشی از آن تاب بیاورند.