رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

چگونه خودارضایی (استمناء) را ترک کنیم؟ راه های ترک خود ارضایی چیست؟

  

چگونه خودارضایی را ترک کنیم؟

  

از آنجا که تعداد زیادی از بازدید کنندگان و مراجعان (آقا و خانم) در خصوص خودارضایی و نحوۀ ترک آن سؤالات مکرری داشتند، لذا تصمیم گرفتم در این مجال کوتاه مطالبی را به صورت اختصاصی در اختیار دوستان قرار دهم تا از این طریق ضمن آشنایی با تجارب سایر دوستان در زمینه نحوه شکل گیری و درمان این عادت، به ارائه راه کارهای عملی برای بهبود این عادت بپردازم. 

 

قبل از این که وارد بحث اصلی شوم ترجیح می دهم ابتدا از تجارب خود دوستان استفاده کنم. لذا از دوستانی که در گذشته درگیر این عادت بوده اند و یا در حال حاضر به شکلی گرفتار آن هستند، تقاضا دارم نظرات و تجارب خود را در خصوص نحوه ایجاد، شرایط تشدید کننده و نیز شیوه های مؤثری که برای ترک این عادت مورد استفاده قرار داده اند در بخش اعلام نظر (پایین همین یادداشت) بیان نمایند. 

 

توجه:  

به منظور شفاف سازی بیشتر و پرهیز از ذکر مطالب حاشیه ای، تقاضا می شود هر یک از دوستان به ترتیب به ۱۰ سؤال زیر پاسخ گویند: 

 

۱- ابتدا مشخصات (جنسیت، سن، و میزان تحصیلات) را ذکر کنید.    

 

۲- از چه سنی گرفتار عادت خود ارضایی شدید؟    

 

۳- این عادت چگونه ایجاد شد (با تشویق و آموزش دیگران، مشاهده دیگران، خود اکتشافی، یا ...)؟    

 

۴- معمولا قبل از خودارضایی دقیقا چه اتفاقی می افتد یا چه فکری به سراغتان می آید که منجر به خودارضایی شما می شود؟ (مثلا وقتی بیکار باشم، وقتی ناراحت و غصه دار باشم، وقتی اعصابم خورد باشد، وقتی بابت چیزی نگران باشم، وقتی اضطراب داشته باشم، وقتی تنها باشم، وقتی به تصاویر یا فیلمهای تحریک کننده نگاه می کنم {فضای مجازی، دی وی دی، موبایل، ماهواره، مجلات}، وقتی به صورت واقعی صحنه های تحریک کننده ببینم، وقتی به یاد تجارب قبلی روابط جنسی خودم می افتم، وقتی مطالب و داستانهای تحریک کننده بخوانم، وقتی سخنان یا خاطرات تحریک کننده دیگران را می شنوم، وقتی در فضای مجازی با اشخاص خاصی چت میکنم، وقتی با فرد خاصی {دختر یا پسر} تلفنی یا حضوری صحبت میکنم، هر وقت در مکان خاصی باشم، وقتی در جمع افراد خاصی باشم،...)   

  

۵- معمولا بعد از خودارضایی چه افکاری به سراغتان می آید و چه احساسی پیدا می کنید؟   

 

۶- در چه مواقع یا در چه شرابطی دفعات خودارضایی شما بیشتر یا کمتر شده است؟    

 

۷- برای ترک خودارضایی چند بار اقدام کرده اید؟    

 

۸- برای ترک خودارضایی از چه شیوه هایی استفاده کرده اید و کدام یک مؤثرتر بوده است؟   

 

۹- به نظر شما اعتقادات مذهبی تا چه اندازه در ترک خودارضایی موثر است؟     

 

۱۰- سایر مطالب و تجاربی که فکر می کنید با این موضوع مرتبط بوده و می تواند به شکل مؤثری به سایر دوستان کمک کند.   

  

   

 

نظرات 3 + ارسال نظر
الناز چهارشنبه 10 شهریور 1395 ساعت 14:25

سلام.من از 7سالگی این کارو میکردم.الان 25سالمه.و واقعا هیچ امیدی به ترکش ندارم.من رو از درس و زندگی انداخته.دقیقا مثله یه معتاد که به مواد مخدر اعتیاد داره

aa55 جمعه 11 تیر 1395 ساعت 16:23

سلام. نمیدونم اگه وضعیت خودمو بگم درسته یا نه چون من هم متاهلم و هم دوتا بچه دارم اما متاسفانه هنوز درگیر این عادتم.
1- نام مستعار پرهام / مرد / 40 ساله / لیسانس بازرگانی
2- چهارم یا پنجم ابتدایی 10 یا 11 سالگی
3- خودم بهش پی بردم
4- معمولا بعد از فیلم های تحریک کننده و موارد تحریک کننده واقعی که در کوچه و خیابون باهاش برخورد میکنم.
5- پشیمونی ناراحتی و احساس پایین بودن اعتماد به نفس از خودم بدم میاد
6- مواقعی که با خانومم رابطه خوبی داشته باشم و کارهام اونقدر زیاد باشه که فرصت نکنم فیلم ببینم کمتر میشه. مواقعی هم که خانومم زد میخوابه و سرشش به بچه ها و کارای اونا گرمه منم رو گوشیم فیلم میبینم و بعدش...
7- بی نهایت
8- مطالعه/ ورزش /
9- اگه به قول دوستمون خالصانه باشه احتمالا خیلی مؤثره
10- من فکر میکنم رابطه سرد با خانومم هم بی تاثیر نباشه...فقط یه کلام دوست دارم زودتر از شرش راحت شم.

مریم پنج‌شنبه 10 تیر 1395 ساعت 15:12

با سلام و تشکر از این کار شایسته شما. امیدوارم با استفاده از نظر بقیه دوستان و بخصوص شما بتونم از شر این عادت راحت شم:
1- مریم 22 ساله پشت کنکوری
2- از 13 سالگی شروع کردم
3- یکی از هم کلاسی هام در دوران راهنمایی این کارو یادم داد
4- وقتی تو درسام موفق نمیشم، وقتی دچار اضطراب بابت امتحاناتم میشم، وقتی تو خونه با والدینم مشکل پیدا میکنم. وقتی این فک (عدم موفقیت) به سراغم میاد و مشغول استراحت تو اتاقم هستم به یاد آون صحنه های تحریک کننده که متاسفانه به صورت اتفاقی در لپ تاپ داداشم دیدم میوفتم ناخودآگاه درگیر انجام این عمل میشم. تا قبل از خود ارضایی احساس میکنم تا خودمو تخلیه نکنم این افکار یا اضطراب ها دست از سرم بر نمیداره و جالبه وقتی این کارو میکنم ظاهرا موقتا از شر اونا راحت میشم
5- بعد از خود ارضایی اولش خیلی خوبه اما بعد از چند دقیقه دچار احساس عذاب وجدان و پشیمونی میشم. فکر میکنم خیلی آدم ضعیفی هستم چون هر بار به خودم قول می دم که دیگه طرف این کار نرم اما باز نمیدونم چی میشه که میرم سراغش.
6- تا حالا بهش فک نکردم اما فک کنم هر وقت مشکلات درسی و زندگیم زیاتر میشه یا بیشتر دچار دلشوره و نگرانی میشم این کار بیشتر انجام میدم و مواقعی که سخت درگیر فعالیتهام هستم و فکرم مشغول سراغش نمیرم هر چند معمولا کم پیش میاد فکرم مشغول چیزای دیگه باشه.
7- برای ترکش چه میدونم شاید 100 بار 200 بار 500 بار. اینقدر بگم که به غیر از اون اوایل که باهاش خوب آشنا نبودم بقیه مواقع بلافاصله بعد از هر خودارضایی قول می دادم دیگه تکرار نکنم...اما نشد.
8- هر کاری کردم...توبه کردم...نماز خوندم...حتی دستمو سوزوندم...
9- اگه کسی واقعا معتقد باشه شاید اثر کنه چون بالاخره میگن این کار یکی از گناهای کبیره اما من که اهل نماز و روزه هم هستم ولی ادامه دادم البته اینو بگم که خودم میدونم نماز و روزه هام اونجور که باید با عشق و خلوص نیست. بیشتر از سر وظیفه و اجباره.
10- دوست دارم بقیه هم مثه من وضعیتشونو بگن تا با استفاده از تجربه هاشون و راهنمایی های شما زودتر به یه نتیجه ای برسم.
بازم ازتون ممنونم. خدانگهدار

بازدید کننده گرامی:
لطفا جهت ارسال سؤال و دریافت پاسخ از طریق آدرس زیر اقدام نمایید:
http://www.behdashteravani.com/category/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد