رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

رهنمون سلامت

مشاوره و راهنمایی در خصوص اختلالات افسردگی، اضطراب و وسواس، مشکلات تربیتی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوان، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زوجین، روابط درون خانواده ، و مسائل جنسی

وسواس و شک بین مصرف داروی سرترالین (زولوفت) و اس سیتالوپرام

پرسش: با سلام. مدتی بود دچار حالات افسردگی بودم تا این که به اصرار نزدیکانم چند ماه پیش به روانپزشک مراجعه کردم. ایشون برای من داروی زولوفت (سرترالین) رو تجویز کردند که یه مدتی مصرف کردم. اما احساس کردم حالم خوب نشده. مجدد به ایشون مراجعه کردم و ایشون از من راجع به تاثیر دارو پرسیدند و من گفتم که احساس میکنم حالم خوب نشده این بود که ایشون داروی اس سیتالوپرام رو برام تجویز کردند. وقتی برای گرفتن داروی جدید به داروخانه مراجعه کردم کسی که اونجا بود گفت این دارو روی مخچه اثر میزاره و داروی خوبی نیست. حالا دو دل شدم نمی دونم داروی قبلی (زولوفت) رو مصرف کنم یا داروی جدید (اس سیتالوپرام). الان وضعیتی دارم که یه بار زولفت می خورم یه بار اس سیتالو پرام. لطفا منو از این دو راهی و وسواس نجات بدید. 

 

پاسخ: دوست عزیز معمولا وقتی به پزشک مراجعه می کنید و شرح حالی از سیر بیماری و علایم خود در اختیار پزشک قرار می دید ایشون با توجه به وضعیت خاص شما افدام به تجویز داروی مناسب با دوز نه چندان بالا می کنند و از شما میخواهند که به تناسب نوع داروی تجویز شده، 4 تا 8 هفته دیگر به ایشون مراجعه کنید. علت درخواست این مراجعه دوم این است که پزشک ببنید آیا داروی تجویز شده مناسب بوده یا نه. اگر مناسب بوده آیا دوز تجویز شده کفایت میکند یا باید کمتر یا بیشتر شود. و اگر بی اثر بوده آیا بایستی داروی دیگری شروع کند یا خیر.  

این که اون فرد در داروخانه به شما گفته است که این دارو روی مخچه اثر میزاره یا روی بخشی دیگر از بدن، حرف تازه ای نیست. چرا که علت بسیار از اختلالات روانی در واقع وجود اختلال در کارکرد قسمتهای مختلف مغز و یا انتقال دهنده های عصبی است. پر واضح است که اگر قرار باشد دارویی اثر کند بایستی دقیقا بر روی همین نقاط مختل عمل نماید. البته هر دارویی هم عوارضی دارد که این عوارض در افراد مختلف به اشکال و شدت های مختلف ممکن است بروز پیدا کند و یا حتی اصلا بروز پیدا نکند. به شما و سایر دوستان سه نکته رو توصیه میکنم:  

اولا در گزارش علایم بیماری خود به پزشک نهایت دقت رو به خرج بدید.  

ثانیا به پزشک خود اعتماد کنید و فقط به دستورات او عمل نمایید. نسخه پیچ داروخانه، زن همسایه، مادربزرگ و دختر خاله دانشجوی پزشکی به هیچ عنوان در جریان علایم دقیق شما نیستند و صلاحیت هیچ گونه تجویز یا سفارشی رو به شما ندارند. 

ثالثا مطمئن باشید پزشک شما بیش از هر فرد دیگری به عوارض شایع داروهای تجویزی آگاهی دارد و هر بار که به او مراجعه کنید در صورتی که تشخیص دهد عوارض دارو گریبانگیر شما شده حتما تصمیم مناسب (دستور آزمایش، قطع یا تغییر دارو) را اتخاذ خواهد کرد.   (بازگشت به صفحه پرسش ها)   

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد